آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

بزرگترین سرمایه ی انسان،
نعمت نگاه کردن ، گوش سپردن و اندیشیدن است.
البته دیدنی که حجاب نداشته باشد ،
شنیدنی که با گذشته معنا نشود و
اندیشه ای که ایستا و یک سویه نباشد.

انسانی که بدین گونه ببیند و بشنود و بیاندیشد،
هنرمندی یگانه است.

******************************

در تولدت انتخاب می شوی
ودر زندگی باید انتخاب کنی؛
اگر انتخاب نکنی،دوباره برایت انتخاب می کنند!
نخستین بار که انتخابت کردند،تقدیر تو بود،
این بار اگر دیگران انتخاب کنند،تقصیر توست.

آن گاه که انتخاب حق را درک نکنی،
مجبوری انتخاب خلق را بپذیری.
خلقی که روزمرّگی و اجتماع زدگی را انتخاب کرده اند،
تو را نیز دچار این آفات خواهند کرد.

آدمی وقتی انسان شد،باید دست به انتخاب بزند،
چه در میان خلق و چه از میان اشیاء جهان.

****************************

خودم و همه دوستان کامنت گذار را به تامل در خصوص این چند پرسش دعوت می کنم:

هر یک از ما طبق چه معیاریا معیارهایی ادعا می کنیم که حرف مان و یا رفتارمان درست یا درست تر است؟
نظر درست از نظر غلط وهم چنین رفتار درست از رفتار نادرست ،چگونه تمییز داده می شود؟

در ثانی،این معیارها از کجا آمده اند؟
چگونه ساخته شده اند؟
آیا کسی یا کسانی این معیارها را ساخته اند؟

اگر بلی،آن وقت باید پرسید :
این اشخاص چه کسانی هستند و به چه منظور دست به چنین کاری زده اند؟؟

**********************************

[استفاده و بهره برداری از مطالب به شرط یادآوری منبع،آزاد است]

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

دلم چه ها می خواهد...

يكشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۱:۱۶ ب.ظ

دلم

دلم باران ...

دلم دریا ...

دلم لبخند ماهی ها ...

دلم اغوای تاکستان به لطف مستی انگور ...

دلم بوی خوش بابونه می خواهد ...

 

دلم یک باغ پر نارنج ...

دلم آرامشِ تُرد و لطیفِ صبح شالیزار ...

دلم صبحی ...

سلامی ...

بوسه ای ...

عشقی ...

نسیمی ...

عطر لبخندی ...

نوای دلکش تار و کمانچه ...

از مسیری دورتر حتی ...

دلم شعری سراسر دوستت دارم ...

دلم دشتی پر از آویشن و گل پونه می خواهد ...

 

دلم مهتاب می خواهد که جانم را بپوشاند ...

دلم آوازهای سرخوش مستانه می خواهد ...

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۷/۲۸

نظرات  (۵)

۲۵ آبان ۹۸ ، ۲۱:۰۰ اشکان ارشادی
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

سلام 

خوب ، اینجا هم نگفتم. فقط همان جوابهای خودم باید ویرایش بشه. 

راستی فردا جواب کاملی برایم بفرستی ، ممنون ،

*** ** **** **** ** ** **** *** * 

 

از مطالبم بخوان ، مثل همیشه نکته سنجی کن ،

** ****** ***** ****** ***** ***** *** * *** 

راستی تا عید ، هم وب رادیویی میزنم و هم کانال. پشتم باش ، فردا منتظر جوابت هستم چند حالته ، هم خصوصی و هم برا پستهام. 

خیلی منطقی هستی ، مهربانی ، اتفاقا منعطف شما هستی ،

**** *** ****** * **** ****** 

داداشم در این فضا باش. 

پاسخ:
سلام بر اشکان دلاور

بر روی چشم؛همیشه مطالبت را تا آنجا که وقتم ایجاب کنه با دقت می خونم و چیزی به نظرم نیز برسه حتما حتما منعکس می کنم.

کار بسیار خوبی است، برایت آرزوی موفقیت می کنم. تا اونجا که بتونم از این کار حرفه ای ات حمایت خواهم کرد

شما هم منطقی و دلسوز و متعهد و مسئولیت پذیر هستی.

انشااله،سعی می کنم باشم.
۱۱ آبان ۹۸ ، ۰۱:۰۵ اشکان ارشادی

همچنین شما رو بخاطر وب فرهنگی ای که دارید لینک کردم ، نوشتم تا اگر نام وب خودتان را دیدید هم مطلع باشید و هم بگم که هیچ نیازی به لینک متقابل نیست. مدیران وب خودشون گاهی صلاح می دانند که یک طرفه لینک کنند یا چه موقع بصورت متقابل. 

در جهت آگاهی عرض کردم. 

من آرام آرام از بچه‌ها لینک می‌کنم. و خدا کنه کسی ناراحت نشه. بالأخره بقول معروف صلاح مملکت خویش خسروان دانند. همچنین سرم شلوغه و آرام آرام به کارها رسیدگی می‌کنم. و اگر گاهی دیر جواب دادم یا... عذر تقصیر! 

همچنین تشکر بخاطر نظرات پر از نکته‌ی شما نیکان عزیز.

ببخشید اگر گاهی خیلی لفظ قلم می نویسم و گاهی هم قاطی می‌کنم. 

پاسخ:
سلام.
شما لطف دارید.
خواهش می کنم؛
نوع زبان و نحوه بیان افراد به تیپیک شخصیتی شون برمی گرده و اصلا جای اشکال نیست.چرا که هر کس هرطور که راحته باید حرف بزنه و بنویسه...
۱۰ آبان ۹۸ ، ۱۸:۰۶ اشکان ارشادی

سلام 

درست می فرمائید که باید به خواستگاه و چگونگی روند پیدایش شعر نو نگاهی دوباره بیندازم. 

حقیقت اینکه هنگامی که داشتم جدا از اشعار گرانبهای فارسی ، اثر شهنامه کوردی الماس خان رو آرام آرام میخواندم. به شعرای ترکمن سری زدم و دیوان مختوم قلی فراغی به تصحیح مرحوم آشوری را نگاهی انداختم. در مقدمه نوشته بود مختوم ، از شاعرانی هست که ذیل اشاره به حوادث زمان به مسائل اجتماعی هم پرداخته! جالب اینکه نوعی شعر را میگفته به نام باش بست که به شعر نو شباهت داره. 

کلا ، اینرو از درک شخصی خودم میگم که شاعران برای بیان مسائل نیازمند دگرگونی در اوزان بودند مثلا : لاهوتی همشهری اینجانب بوده که اشعار را بر وزن هجا میگفته. البته ایشان مربوط به دوره رضاخان بوده و بعدا رئیس ادب فارسی تاجیکستان شوروی میشه و.... 

دوباره سر میزنم. 

پاسخ:
سلام.
منظورم این بود که تعریف شعر دستخوش تغییر و تحول شده و برای درک شعر(نه تعریف شعر) لازم است از تعاریفی که در گذشته وجود داشته، گذر کرد وگرنه سخت بشود با سروده های جدید ارتباط گرفت.
خلاصه این که، بین نظم و شعر تفاوت وجود دارد و آن دو را نباید یکسان در نظر گرفت.
۰۷ آبان ۹۸ ، ۰۹:۰۳ اشکان ارشادی

سلام 

این نظر رو میگذارم ، فقط بخاطر اینکه ، بدونی به وبت سر میزنم. 

هرجا هستی انشاءالله سلامت باشی. انشاءالله دنیا به کامت باشه.

پاسخ:
سلام.
شما بزرگوارید و بزرگواری می کنید.
در این تعطیلات رفته بودم مسافرت؛در تعطیلات هم دنیای مجازی را تعطیل می کنم.
ممنون از دعای خوبت؛ برای شما هم چنین باد.
۰۲ آبان ۹۸ ، ۰۹:۲۰ اشکان ارشادی

سلام 

بسیار دلنشین بود. حقیقت اینکه همیشه نسبت به شعرهای سپید و حتی شعر نو ، نگاهی متفاوت داشتم ، گاهی برای بیان یک موضوع می دیدم که رعایت وزن عروضی دست و زبان شاعر رو میبنده ولی نمیتوانم هم از شعر سنتی فاصله بگیرم. البته این رو قبول دارم که زیاد مته به خشخاش میزنم و زیاد پایبندی و اصرار بر وزن دارم. گاهی هم روال از دستم بیرون میره! مثلا چرا راه دور بروم همین مطالب وبم! نباید موضوعات رو متنوع میکردم و یا اگر هم میکردم با برنامه‌ریزی بهتری انجام میدادم. آرام آرام به موضوع اصلی وبم یعنی شعر و داستان و هنر خودم رو نزدیک میکنم. کمی وقت لازمه! ولی انجامش میدم. از نوشتن مطلب در حوزه های متفاوت لذت میبرم چون از همه‌ی علوم به حد خودم نه بیشتر! مطالعه کرده ام. ولی گاهی فراموش میکنم که بهتره هرکس در زمینه مشخصی پیش بره .

آرام آرام وبم رو ویرایش می‌کنم و در مسیر یکنواختی قرارش میدم ،،، از پراکندگی جلوگیری میکنم و اگه نکته ای دیدی حتما بهم یادآوری بکن. 

اگه نشد به مورد خوبی که اشاره کردی بپردازم فقط بخاطر اینه که طیف بچه‌هایی که از وبم مطلب می خوانند در این مدت زیاد شده و ناگزیرم مطالبی با سلیقه دیگر بچه‌ها هم بنویسم. 

انشاءالله به مسیر وبم بر میگردم و با مطالب جامعه و روانشناسی و شعر و ادبیات و هنر مطلب مینویسم. 

حتما بصورت پست موقت ، انتخاب و تایپ شعر میکنم. اشعار زیبایی از شعرای ناشناخته داریم که حتما مورد توجه قرار میگیره! 

نیکان عزیز ، من قدری نسبت به مطالبم سختگیرم مثلا اینکه : مطلب رو کامل ارائه بدم و.... 

نوشته بودی که روایی خوب نوشتم ، پس همان حالت راوی بودن رو اعمال میکنم. یه مدت به ویرایش و بازنگری می پردازم و بعد به مسیر وبم رجعت میکنم. 

یک مشکل دیگه هم دارم اینه که : برام سخته به حالت خودمانی یا همین شیوه گفتاری بنویسم ولی باید اینجوری بنویسم البت اگر قاطی نکنم! 

فکر میکنم که به همان حالت کتابی بنویسم بهترست ولی به واقع نمی‌شود چونکه اکثرا در کامنتی خصوصی میگند حرفت را نمی فهمیم. 

کلهم زیاد از شیوه مکتوبی بنده ایراد میگیرند و فی الحال بهتر شده ، قبول دارم که قبلا زیاد صعب و ثقیل می نوشتم ولی اکنون هم نمیشه! چون نوشته هام بین رسمی و خودمانی پیچیده شده. 

خلاصه موفق باشی نیکان عزیز. برای مدتی دیگه با مطالب جذاب و تازه با قلم خودم بروزم. به وبت سر میزنم. 

پاسخ:
سلام.
نوش احساست.
خب،به نظرم شما یه بار دیگر باید مروری بر مبادی و خاستگاه شعر نو به خصوص شعر سپید داشته باشید.
+ الان وب ات مسیر خوبی را پیش میره،انشااله که زحماتت به ثمر بنشینه.برایت ارزوی سلامتی و موفقیت دارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی