آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

بزرگترین سرمایه ی انسان،
نعمت نگاه کردن ، گوش سپردن و اندیشیدن است.
البته دیدنی که حجاب نداشته باشد ،
شنیدنی که با گذشته معنا نشود و
اندیشه ای که ایستا و یک سویه نباشد.

انسانی که بدین گونه ببیند و بشنود و بیاندیشد،
هنرمندی یگانه است.

******************************

در تولدت انتخاب می شوی
ودر زندگی باید انتخاب کنی؛
اگر انتخاب نکنی،دوباره برایت انتخاب می کنند!
نخستین بار که انتخابت کردند،تقدیر تو بود،
این بار اگر دیگران انتخاب کنند،تقصیر توست.

آن گاه که انتخاب حق را درک نکنی،
مجبوری انتخاب خلق را بپذیری.
خلقی که روزمرّگی و اجتماع زدگی را انتخاب کرده اند،
تو را نیز دچار این آفات خواهند کرد.

آدمی وقتی انسان شد،باید دست به انتخاب بزند،
چه در میان خلق و چه از میان اشیاء جهان.

****************************

خودم و همه دوستان کامنت گذار را به تامل در خصوص این چند پرسش دعوت می کنم:

هر یک از ما طبق چه معیاریا معیارهایی ادعا می کنیم که حرف مان و یا رفتارمان درست یا درست تر است؟
نظر درست از نظر غلط وهم چنین رفتار درست از رفتار نادرست ،چگونه تمییز داده می شود؟

در ثانی،این معیارها از کجا آمده اند؟
چگونه ساخته شده اند؟
آیا کسی یا کسانی این معیارها را ساخته اند؟

اگر بلی،آن وقت باید پرسید :
این اشخاص چه کسانی هستند و به چه منظور دست به چنین کاری زده اند؟؟

**********************************

[استفاده و بهره برداری از مطالب به شرط یادآوری منبع،آزاد است]

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

فرهنگ[پست ثابت]

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۷ ق.ظ

یونگ

انسان گسسته از ریشه های فرهنگی و ملی؛

در شتاب زندگی هم چون ذره ای بی هویت در دریای بیکران ذرات توده،

مقهور قانون گرانش خواهد بود.

 

ژاک ریکو

فرهنگ همان جهش حیاتی و انگیزه ی اسرارآمیزی است که وادارمان می کند از خود و حدود تنگ هستی خود پا فراگذاریم و در اعماق قلب و ضمیر خویش، مقتضیات حیات انسان را درخلوت و انزوا و نیز از راه هم دلی و گرم جوشی با دیگران احساس کنیم و دریابیم.

 

 

موافقین ۸ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۱

نظرات  (۶)

نیکان جان سلام 

برای مدتی نیستم. مجبورم بصورت مجموعه ای با زبانی داستانی بنویسم. چندی طول می کشد و سپس از کتاب کاملی که فراهم می آورم. پست پست منتشر می‌کنم. 

همصحبتی با شما موجب التذاذ منست. حتما وقتیکه دوباره آمدم البته نه با اشتباهات اکنون! به شما آدرس می دهم. 

اینطوری بهتره. دیگه لازم نیست دائما در حال نوشتن باشم. اگر بشود ثبتش می‌کنم و باید سرمایه ای برای آن کنار بگذارم. 

دوست خوب من تو بودی. 

 

سلام دوباره 

نیکان ارجمندم 

من تا نوروز باید ، جزوه‌ای کامل از صرف بنویسم و چکیده ای هم بر نحو ، سپس عروض ، سپس بر ادبیات و علم بدیع ، سپس برای علاقمندان حتی از ترکی تا..... علم تجوید و..... بنویسم. سپس در وب تبلیغ کنم که برای دانش آموز تا طلبه هایی که هنوز از صرف نگذشته اند و همچنین مشتاقان با شرایطی کلاس برگزار میکنم. 

که مدرک من آموخته ها و دانسته ها و توان یاد دهی به دیگریست. 

شرط و شروط های منطقی و عقلانی می گذارم. 

مثلا : محل تجمع برای کلاسی یادگیری من ندارم و حداکثر دو ماژیک همراه خود بیاورم و یک تخته برای نوشتن ، پس محل با آنها که می تواند از جایی عمومی تا اتاق خانه معتمدی باشد. و دیگر مسائل که بوقت خود می گویم. 

اگر خواستند صددرصد این سد را با تدریس من بشکنند ، خوب ، یا علی. 

حل تست پای خودشان است ولی سعی می‌کنم. در پایان هر درس بالاخره سوالاتی را با جواب مطرح کنم. 

دیگه همین بذهنم می رسد. 

پس تا شش ماه دیگر باید جزوه‌ای کامل برای تدریس آماده کنم و برای شاگرد گیری صبر پیشه کنم. اینگونه شاید روزی کسب کردم و آنان نیز از تدریس من راضی شدند. 

اگر بتوانم در کنار این تدریس ها ، تدریس تشویقی مثل طراحی قالب نیز بگذارم دیگر عالیست. یا...... 

که هزینه نیز ، مقبول به طبع شود. البته این آخری فعلا در حد بررسی هست. 

فعلا ، باید جزوه‌ای بنویسم. و خودم را آماده کنم. 

همه هم میگند ما کاربلد میخوایم نه مدرک. 

پس تلاشم می‌کنم. و در وبم به موقع اعلام می‌کنم. 

همچنین سایت هم بمرور می زنم. 

اگر برای این ایده من ، موارد دیگری در ذهن داری راهنمایی ام کن. 

شاید کلاس نویسندگی بصورت اصولی ، با یادگیری علائم ، شیوه‌های دانای کل ، سوم شخص و راوی و.... نیز کلاسی ترتیب دادم. البته اگر درین مورد استقبال کنند. 

شاید آرام آرام نیز مطالبی تبلیغی افزودم ولی فعلا تا مدتی قصد ندارم بنویسم مگر نوشتن جزوه برای تدریس! 

کلا ، راهنمایی ای بود بفرمائید. سراپا گوشم. 

 

پاسخ:
سلام دوباره بر اشکان ارجمند.

ایده ی بسیار خوبی است.
در کنار جزوه سعی کن از محتوا و مطالب، هم پاورپوینت و هم فایل های دیداری-شنیداری تهیه نمایی.شاید با توجه به موضوع کرونا از تشکیل کلاس های حضوری جلوگیری کنند؛به این طریق می توانی تدریس را در فضای مجازی دنبال کنی.

انشااله خدا برایت آنطور که از دل راضی شوی،بسازد.(ولسوف یعطیک ربک فترضی)
۲۴ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۲۹ سالار سپهری

پرسشای فرهنگم بپرس شاید تونستم اینارو ج بدم

پاسخ:
سلام

به وقتش پرسش های فرهنگ را نیز مطرح می کنم

اما هنوز منتظر دریافت پاسخ های شما به پرسش های «آینده شناسی جهان» هستم!!

دوستانی که علاقه مند هستند تا با "جایگاه فرهنگ"  و نیز با مبانی انسان شناسانه و جامعه شناسانه "فرهنگ" و همچنین با "شاخص های فرهنگ عمومی" آشنا شوند، می توانند به کتابِ «شاخص های فرهنگ عمومی (موضوع ماده 105 قانون برنامه چهارم توسعه)» که توسط دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در سال 1386 تدوین و نشر یافته، مراجعه نمایند. بی شک، مطالعه این کتاب نوع نگرش خواننده را به موضوع "فرهنگ" و چگونگی سنجش و پایش آن در جامعه،تغییروارتقاء خواهد داد.

اگر احیانا این کتاب را تهیه و شروع به خواندن کردید، به هنگام مطالعه ، این فرازاز سروده حکیم فردوسی را نصب ذهن تان نموده و مرتب ارزیابی نمایید:

« که فرهنگ آرایش جان بُوَد »

پاسخ:
به نظر،خلاصه ترین ولی در عین حال عمیق ترین و درست ترین تعریفی که از فرهنگ صورت گرفته،همین فراز باشد:

          که فرهنگ آرایش جان بود

سلام بر نیکان ارجمندم 

 

یک مشورت ، نیکان جان ، حقیقت چیزی در مورد یونگ نمیدانم بجز اطلاعات دسته پا شکسته! همچنین بقیه ، بصورت مختصر و مفید شرحی بهم بده تا به اطلاعاتم افزوده بشود. 

 

امروز می روم سراغ یکی دیگر از پستها ، که قرار بود سر بزنم و بخوانم. 

 

پست جدید هم گذاشتی ، برای فردا نظر می گذارم. البته اگر مهم باشد و باعث دلچسبی بشه ، شاید یکدفعه نظر گذاشتم ولی برای روز بعد هم جا بگذارم. 

 

علیرغم اینکه معلومات ما نزدیک بهم هست ولی بخاطر تفاوت رشته ، تفاوتهایی در مطالعه داشته ایم. 

 

ممنون میشوم. 

پاسخ:
سلام بر اشکان

بر روی چشم،انشااله در اولین فرصت پستی راجع به یونگ منتشر خواهم کرد.

لطف می کنی بزرگوار

اگه پست جدید بگذارم،همین راجع به یونگ می گذارم.

نظرات شما همیشه خواندنی بوده و آگاهی بخش

زیبایی انسان ها هم به تفاوت های خَلقی شان است و هم به تفاوت های خُلقی شان.

خواهش می کنم دلاور ارجمند


۲۴ تیر ۹۹ ، ۱۵:۴۳ فاطمه حیدری (رضوان)

سلام و عرض ادب

 

اگر اشتباه نکنم یونگ روان شناس بوده 

 

درست گفتم؟ 

پاسخ:
سلام بر شما.

بله روانشناسی خوانده،
اما بیشتر روانکاوی را پیشه کرده
و بنیانگذار"روانکاوی تحلیلی" است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی