آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

بزرگترین سرمایه ی انسان،
نعمت نگاه کردن ، گوش سپردن و اندیشیدن است.
البته دیدنی که حجاب نداشته باشد ،
شنیدنی که با گذشته معنا نشود و
اندیشه ای که ایستا و یک سویه نباشد.

انسانی که بدین گونه ببیند و بشنود و بیاندیشد،
هنرمندی یگانه است.

******************************

در تولدت انتخاب می شوی
ودر زندگی باید انتخاب کنی؛
اگر انتخاب نکنی،دوباره برایت انتخاب می کنند!
نخستین بار که انتخابت کردند،تقدیر تو بود،
این بار اگر دیگران انتخاب کنند،تقصیر توست.

آن گاه که انتخاب حق را درک نکنی،
مجبوری انتخاب خلق را بپذیری.
خلقی که روزمرّگی و اجتماع زدگی را انتخاب کرده اند،
تو را نیز دچار این آفات خواهند کرد.

آدمی وقتی انسان شد،باید دست به انتخاب بزند،
چه در میان خلق و چه از میان اشیاء جهان.

****************************

خودم و همه دوستان کامنت گذار را به تامل در خصوص این چند پرسش دعوت می کنم:

هر یک از ما طبق چه معیاریا معیارهایی ادعا می کنیم که حرف مان و یا رفتارمان درست یا درست تر است؟
نظر درست از نظر غلط وهم چنین رفتار درست از رفتار نادرست ،چگونه تمییز داده می شود؟

در ثانی،این معیارها از کجا آمده اند؟
چگونه ساخته شده اند؟
آیا کسی یا کسانی این معیارها را ساخته اند؟

اگر بلی،آن وقت باید پرسید :
این اشخاص چه کسانی هستند و به چه منظور دست به چنین کاری زده اند؟؟

**********************************

[استفاده و بهره برداری از مطالب به شرط یادآوری منبع،آزاد است]

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

زیستن دو قلب

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۳۰ ق.ظ

 

برای زیستن دو قلب لازم است

قلبی که دوست بدارد، قلبی که دوستش بدارند

قلبی که هدیه کند

قلبی که بپذیرد

قلبی که بگوید

قلبی که جواب بگوید

قلبی برای من، قلبی برای انسانی که من می‌ خواهم

تا انسان را در کنار خود حس کنم

...

انسانی که مرا برگزیند

انسانی که من او را برگزینم

انسانی که به دست های من نگاه کند

انسانی که به دست هایش نگاه کنم

انسانی در کنار من

تا به دست های انسان نگاه کنیم

انسانی در کنارم، آینه یی در کنارم

تا در او بخندم، تا در او بگریم.

...

« سرایشی از زنده یاد: شاملو »

 

موافقین ۶ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۲
نیکان

شاملو

شعر

نظرات  (۱۰)

۱۷ بهمن ۹۸ ، ۱۱:۰۹ فاطمه حیدری (رضوان)

سلام

خواهش میکنم

بله اینها هم جز زیبایی های زندگی هستند

متاسفانه نمی دونم نویسنده ی این جمله کی بوده 

پاسخ:
سلام.

احتمال میدادم که این جمله، حرف شما نباشه؛ برای همین پرسیدم.

سپاس از توضیحی که ارایه دادید.ممنون

به نظر من پیام شاملو این بوده که رابطه عاشقانه زن و مرد اساس زندگی را تشکیل میده

پاسخ:
بله،کاملا موافقم.

درسته،همه زندگی به دور عشق زن و مرد می چرخد.عشق زن و مرد است که حیات انسان را به حرکت در می آورد . و به مراتب مهمتر از برپایی حکومت و داشتن مقام و پول است.
شاعر فرموده:برای زیستن دو قلب است ؛نگفته برای زیستن حکومت لازم است یا برای زیستن پول لازم است!!
۱۶ بهمن ۹۸ ، ۲۳:۳۷ فاطمه حیدری (رضوان)

زیباترین حرفت را بگو
شکنجه ی پنهان سکوت ات را آشکاره کن
و هراس مدار از آنکه بگویند
ترانه یی بیهوده می خوانید
چرا که ترانه ی ما
ترانه ی بیهوده گی نیست
چرا که عشق
حرفی بیهوده نیست
حتی بگذار آفتاب نیز بر نیاید
به خاطر فردای ما اگر
بر ماش منتی ست
چرا که عشق
خود فرداست
خود همیشه است

 

احمد شاملو

پاسخ:
به به ؛خیلی هم عالی

: چرا که عشق    حرفی بیهوده نیست    چرا که عشق   خود فرداست  خود همیشه است

ممنون از شما
۱۶ بهمن ۹۸ ، ۲۳:۳۳ فاطمه حیدری (رضوان)

زندگی همانند ستاره ها و مهتاب زیباست به جز زمان هایی که با ابرهای غم و درد پوشیده شده است

 

پاسخ:
ممنون از درج نظر  شما؛ قدر دان شما هستم.

اما به نظرت آیا ابرهای غم و درد نیز جزو زیبایی های زندگی نیست؟

حال به سروده حمید مصدق برای آنِ خود گوش دهیم:

 

چشم های تو به من می بخشد

شورِ عشق و مستی

و تو چون مصرعِ شعری زیبا ،

 

سطرِ برجسته ای از زندگی من هستی

 

دفتر عمر مرا

 

با وجود تو

 

شکوهی دیگر رونقی دیگر هست

 

می توانی تو به من زندگانی بخشی

 

و ببینیم سپهری در این میدان عاطفه چه سروده؟

 

از تو تا اوج تو ، زندگی من گسترده است ...
از من تا من ، تو گسترده ای ...


با تو برخوردم ، به راز پرستش پیوستم ...
از تو براه افتادم ، به جلوه رنج رسیدم...


و با این همه ای شفاف !


مرا راهی از تو بِدر نیست ...
زمین باران را صدا می زند ، من تو را ...

 

و چه زیبا سروده بانوی شعر وادب ایران زمین؛ سیمین دانشور در این خصوص:

 

احساست را نفس می کشم ...
‏نگاهت را می خوانم ...
‏قلبت را می نوازم ...
‏صدایت را می بوسم ...


‏از عاشقانه هایت برای خودم لباس می دوزم ...
‏دیوانه نیستم .
‏فقط ،
‏یک جور خاص که کسی بلد نیست ،
‏عاشقت هستم ... !

 

 

چقد این قطعه و چقد این تیکه -تا انسانی را در کنار خود حس کنم- زیبا و خوندنی اس، چندین و چند بار باید پشت سرهم خوندش

پاسخ:
بله همینطوره،
این قطعه با همه گزاره هایش زیبا و خواندنی هست و ارزش چندین بار خواندن و هر از چند گاهی دوباره خواندن و نیز حفظ کردن را دارد. حرفی است از جنس دل، حرفی است از نهاد انسان، حرفی است که با فلسفه زندگی انسان نه تنها برابری می کند، بلکه آن را تبیین می نماید.
۱۴ بهمن ۹۸ ، ۲۰:۵۴ حامد احمدی

هیچ صحنه ای زیباتر از در پیوند بودن دو انسان با یکدیگر نیست. 

پاسخ:
قطعا همینطوره.
طبیعت با همه عناصرش نظاره گر اون صحنه زیبا میشه

چقدر زیبا و آسمانی سروده.روحش شاد

پاسخ:
بله، بسیار لطیف و وجدآور است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی