آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

بزرگترین سرمایه ی انسان،
نعمت نگاه کردن ، گوش سپردن و اندیشیدن است.
البته دیدنی که حجاب نداشته باشد ،
شنیدنی که با گذشته معنا نشود و
اندیشه ای که ایستا و یک سویه نباشد.

انسانی که بدین گونه ببیند و بشنود و بیاندیشد،
هنرمندی یگانه است.

******************************

در تولدت انتخاب می شوی
ودر زندگی باید انتخاب کنی؛
اگر انتخاب نکنی،دوباره برایت انتخاب می کنند!
نخستین بار که انتخابت کردند،تقدیر تو بود،
این بار اگر دیگران انتخاب کنند،تقصیر توست.

آن گاه که انتخاب حق را درک نکنی،
مجبوری انتخاب خلق را بپذیری.
خلقی که روزمرّگی و اجتماع زدگی را انتخاب کرده اند،
تو را نیز دچار این آفات خواهند کرد.

آدمی وقتی انسان شد،باید دست به انتخاب بزند،
چه در میان خلق و چه از میان اشیاء جهان.

****************************

خودم و همه دوستان کامنت گذار را به تامل در خصوص این چند پرسش دعوت می کنم:

هر یک از ما طبق چه معیاریا معیارهایی ادعا می کنیم که حرف مان و یا رفتارمان درست یا درست تر است؟
نظر درست از نظر غلط وهم چنین رفتار درست از رفتار نادرست ،چگونه تمییز داده می شود؟

در ثانی،این معیارها از کجا آمده اند؟
چگونه ساخته شده اند؟
آیا کسی یا کسانی این معیارها را ساخته اند؟

اگر بلی،آن وقت باید پرسید :
این اشخاص چه کسانی هستند و به چه منظور دست به چنین کاری زده اند؟؟

**********************************

[استفاده و بهره برداری از مطالب به شرط یادآوری منبع،آزاد است]

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

رک یا گستاخی؟ مسأله این است...

پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۵ ق.ظ

رک یا FRANK به معناى ابراز نظرات شخصى در مورد مسائلى است که مربوط به خود ما می شود مثلا من بستنى دوست ندارم این موضوع را به صراحت بازگو می کنم یا دوستى از من می پرسد: میاى بریم بیرون؟ به راحتى می گویم: نه الان حوصله ندارم ... این می شود نظر شخصى من در مورد خودِ من ...

و اما،

رود یا RUDE به معناى گستاخى یا بی ادبی است که نظرات ما در مورد ظاهر یا شخصیت دیگران است، مثلا من به دوستم می گویم: چقدر چاق هستى! یا می گویم: بینى تو شبیه بینىِ عقاب است! ببخشیدا من رک هستم!!!

 

فرق رک بودن و سخن ناسنجیده را بدانیم و هرچه در ذهن مبارک مى آید در قالب رک بودن تحویل دیگران ندهیم!!!

 

نظرات  (۴)

۲۸ مهر ۹۸ ، ۱۲:۳۹ اشکان ارشادی

سلام 

نیکان جان 

باید بگم با سی و پنج سال عمر و مجردی که دائم کتاب خوانده ام ولی از نوشته های شما واقعا می آموزم. چقدر کامل و روان توضیح می دهید. 

پاسخ:
سلام بر اشکان پژوهشگر و جستجوگر دانش
این پاک نهادی شما را می رساند و نشان عالمی و خردمندی شما را...
۲۸ مهر ۹۸ ، ۱۰:۱۲ اشکان ارشادی

نیکان عزیز 

درست جواب دادی. 

ولی یه علت دیگری هم هست ، ما ها رو عهد دقیانوسی میبینند. پس با ما یا گفتار نمی کنند یا اگر بکنند با متلک و کم محلی همراه است ،. 

پاسخ:
این رفتارشون ریشه در سرعت و شتابی که " جامعه اطلاعاتی" بهشون هدیه داده داره. یکی از مختصات جامعه اطلاعاتی،همین سرعت و شتاب زیاد تغییرات فنی و تکنولوزی به خصوص در حوزه دیجیتال است. این خصیصه به کاربران آن نیز سرایت کرده و لذا اگر کسی را ببینند که با دیده شک و شبهه،یا با تانی و تامل به این تغییرات نگاه می کنند؛ بی درنگ انگ دقیانوسی می زنند... اینان فقط کاربرند؛ بی آنکه بدانند خاستگاه و ماهیت جامعه اطلاعاتی چیست و چه بر سَرِ "سَرِ" شان می آورد!!
۲۵ مهر ۹۸ ، ۱۳:۴۳ اشکان ارشادی

کاملا درست و حسابی نوشتی. 

میبینی طرف فحاشی هم میکنه! بعد از اینکه شرمنده میشه میگه:  ببخشیدها من یکی اینکه رُکم دوم اینکه از حقم دفاع کردم. 

عجب! 

پاسخ:
در بین افراد چامعه،به خصوص در میون تحصیل کرده ها،احساس نیاز به " تسهیل روابط فیما بین" نمیشه؛ این در حالی است که برقراری ارتباط سازنده به خصوص ارتباط گفتاری مطلوب،یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی محسوب میشه. ای کاش آشنایی با مبانی و فنون ارتباطات در پایه ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده بشه.

احسنت خیلی ساده و شفاف توضیح دادی، امیدوارم دسته آدم های گستاخ هم اهل مطالعه باشند

پاسخ:
خواهش می کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی