آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

آهنگِ فرهنگ

ازپنجره ی سه بعدی فرهنگ ایران باستان، نگاهی:نیک اندیشی،نیک گفتاری و نیک کرداری.

بزرگترین سرمایه ی انسان،
نعمت نگاه کردن ، گوش سپردن و اندیشیدن است.
البته دیدنی که حجاب نداشته باشد ،
شنیدنی که با گذشته معنا نشود و
اندیشه ای که ایستا و یک سویه نباشد.

انسانی که بدین گونه ببیند و بشنود و بیاندیشد،
هنرمندی یگانه است.

******************************

در تولدت انتخاب می شوی
ودر زندگی باید انتخاب کنی؛
اگر انتخاب نکنی،دوباره برایت انتخاب می کنند!
نخستین بار که انتخابت کردند،تقدیر تو بود،
این بار اگر دیگران انتخاب کنند،تقصیر توست.

آن گاه که انتخاب حق را درک نکنی،
مجبوری انتخاب خلق را بپذیری.
خلقی که روزمرّگی و اجتماع زدگی را انتخاب کرده اند،
تو را نیز دچار این آفات خواهند کرد.

آدمی وقتی انسان شد،باید دست به انتخاب بزند،
چه در میان خلق و چه از میان اشیاء جهان.

****************************

خودم و همه دوستان کامنت گذار را به تامل در خصوص این چند پرسش دعوت می کنم:

هر یک از ما طبق چه معیاریا معیارهایی ادعا می کنیم که حرف مان و یا رفتارمان درست یا درست تر است؟
نظر درست از نظر غلط وهم چنین رفتار درست از رفتار نادرست ،چگونه تمییز داده می شود؟

در ثانی،این معیارها از کجا آمده اند؟
چگونه ساخته شده اند؟
آیا کسی یا کسانی این معیارها را ساخته اند؟

اگر بلی،آن وقت باید پرسید :
این اشخاص چه کسانی هستند و به چه منظور دست به چنین کاری زده اند؟؟

**********************************

[استفاده و بهره برداری از مطالب به شرط یادآوری منبع،آزاد است]

طبقه بندی موضوعی
محبوب ترین مطالب
نویسندگان

خودشناسی(1)

يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰ ق.ظ

یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در تصویر کردن سطوح آگاهی در رفتار انسانی پنجرهٔ جو-هری است. این نام از ابتدای اسامی کوچک دو روانشناس - «جوزف لوفت» و «هری اینگهام» که مدل را طراحی کرده‌اند گرفته شده است. این مدل پیوند فرد با اشخاص دیگر را در چهار خانه نشان می‌دهد که این چهار خانه هریک خانه‌ای از یک پنجرهٔ بزرگ است. اندازهٔ هر خانه نشان دهندهٔ آگاهی - به‌وسیلهٔ خود فرد یا به‌وسیلهٔ دیگران - از رفتار، احساسات و انگیزه‌های خود است .این خانه‌ها موارد زیر را بیان می‌کنند:

 

 
 
پنجرهٔ جوهری
  • منطقهٔ گشوده که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد است که توسط او و توسط دیگران معلوم است.
  • منطقهٔ کور که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد است که برای دیگران شناخته شده است ولی برای خود فرد ناشناخته است.
  • منطقهٔ پنهان که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد است که برای خود فرد شناخته شده است ولی برای دیگران ناشناخته است.
  • منطقهٔ ناشناخته که نشان‌دهندهٔ جنبه‌هایی از شخصیت فرد است که نه برای خود فرد شناخته شده است و نه برای دیگران.

مطابق مدل پنجره جو-هری هر قدر ناحیه عمومی افراد گسترده تر شود توان برقراری ارتباطی آنها بیشتر، انعطاف پذیری در سبک رهبری آنها گسترده تر و حالات من آنها وسیع تر می‌شود زیرا در این ناحیه طرفین شناخت دارند و امکان بروز تضاد ضعیف است. پس افراد برای افزایش توان ارتباطی خود باید ناحیه عمومی را گسترش دهند. راهکارهای گسترش ناحیه عمومی عبارت اند از:

1- افشا یا خودگشودگی افشا یا خودگشودگی یعنی این که فرد (در اینجا مدیر) پیرامون خودش اطلاعات منتشر کند. لازم به ذکر است که افشا باید به موقع و طرفینی باشد یعنی اگر در فرایند ارتباطات فقط یک طرف اقدام به خودگشودگی نماید و دیگری آن را انجام ندهد ارتباط برقرار نمی‌شود. افشا باعث پیشروی ناحیه عمومی در خصوصی می‌شود و ناحیه خصوصی را کوچک می کند.

2- بازخور بازخور باعث گسترش ناحیه عمومی در ناحیه کور می شود.

 

نظرات  (۲)

۲۰ آبان ۹۸ ، ۱۳:۱۴ سمیرا شیری

سلام مجدد

خیلی عالی بود

واقعا ممنونم از پاسخ جامعتون و وقتی که گذاشتید :)

سپاسگزارم

پاسخ:
سلام بر شمای ارجمند.
امیدوارم توضیحاتم به کارتون آمده باشه.
خواهش می کنم؛وظیفه است.
سپاس از ماست.
البته اگه فرصت یافتم در خصوص تکنیک "اوزگود" که روشی برای شناخت خصوصیات شخصیتی است و در نظر سنجی ها بسیار بکار میره؛ یا در قالب پستی مستقل یا در قالب کامنت در یکی از پست های شما؛ توضیحاتی مشروح میدهم تا شما بتونی به راحتی آن را هم برای خودت اجرا نمایی و هم بدهی دیگران (افراد ثابت در شبکه روابط ات) تکمیل نمایند و بعد تفسیر کنی و یه ارزیابی ای از خودت بدین طریق بدست آوری.
۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۴:۴۰ سمیرا شیری

سلام

مطلب مهم و مفیدی رو بیان کردید، سپاسگزارم. چند تا سوال برای من پیش اومد که ممنون میشم پاسخ بفرمایید؛

- در مورد منطقه‌ی کور، چقدر میشه روی شناخت دیگران از خود ما تکیه کرد؟ تا چه حد این شناختی که دیگران از ما ارائه میدن و برای خودمون مجهوله میتونه منطبق بر واقعیت باشه؟ آیا میشه گفت این شناختبا توجه به آدم‌های مختلف، ایدئولوزی‌ها، شخصیت‌ها، افکار و نگرش‌ها و حتی جوامع و خانواده‌های مختلف میتونه نسبی باشه و هر کسی آدم رو از یه زاویه‌ی خاص ببینه و ادعای شناخت داشته باشه؟ یا اصلا گاهی حبّ و بغض‌ها دخیل میشه، آیا در این صورت هم باز شناخت حقیقیه؟

-گاهی آدم‌ها از خودشون یک شناخت دارند که منطبق بر واقعیت هست و گاهی به شناختی از خودشون میرسن که ممکنه هیچ سنخیتی با واقعیت موجود نداشته باشه و به خاطر توهمات، آرزوها، شناخت غلط یا اون چیزی که دوست دارن بشن شکل گرفته باشه. این در مورد شناخت هر کسی نسبت به خودش هست حالا شما همین رو تعمیم بدید به شناخت دیگران در مورد هر شخص. در این صورت تکلیف چیه؟

- چجوری میشه به شناخت "منطقه‌ی ناشناخته" که هم برای خودمون مجهوله و هم دیگران، دست پیدا کنیم؟ 

ببخشید طولانی شد، همیشه این سوالات ذهنم رو مشغول میکنن. 

پاسخ:
سلام بر شما.
خواهش می کنم.امید که مفید فایده واقع شده باشه.


- هر کسی دارای شبکه ای از روابط اجتماعی است. در این شبکه یه سری از آدم ها ثابتند و انسان دایم و مرتب و پیوسته باهاشون در ارتباطه و یه سری دیگه نیز متغیرند و روابط پیوسته ای ندارند.الف)آنهایی که ثابتند،یا آدم های معمولی اند و یا در حوزه ی علوم رفتاری چون روانشناسی، مشاوره،علوم تربیتی،مددکاری اجتماعی،جامعه شناسی و غیره تخصص دارند.وقتی انسان از این آدم های ثابت دوروبرش در خصوص شخصیتش نظر می گیره، می بینه همه ی آنها سه یا چهار خصیصه را گوشزد کرده اند،خصایصی که تا آن لحظه فرد از وجود آنها در خودش، باخبر نبود و یا افراد متخصص علوم رفتاری یکی دو صفت را نام بردند که حتی از چشم سایر افراد ثابت هم پنهان بوده.لذا خصایص مشترکی که بیشتر افراد ثابت در شبکه روابط اجتماعی فرد گوشزد می کنند قابل توجه و تامل هستند. اما حب و بغض،اگر حب وبغض افراد درون شبکه نسبت به فرد،آشکار باشد،اظهار نظر آنان راجع به فرد چندان قابل تکیه نیست. ولی اگر حب و بغض پنهان باشد،یعنی فرد،دوستداران و بدخواهان خود را نشناسد، اظهار نظر آنان ممکن است فرآیند شناخت را تا حدی به انحراف بکشاند؛اما چون نظرشان با نظر سایر افراد موجود در شبکه تجمیع می گردد؛ خیلی در نتیجه نهایی تاثیر نمی گذارد.ب)آنهایی که متغیرند؛فقط در صورتی که متخصص باشند،قابل اعتنا هستند.مثلا فرض کنید فرد در تور 40 روزه ی اروپا با یکی دو روانشناس و روانکاو همسفر می شود،نظرات این یکی دو متخصص در طول 40 روز قابل توجه و تامل است.

-آدم ها نیز دو نوعند. یا در یکی از رشته های علوم رفتاری متخصصند یا تخصصی ندارند.الف) افراد متخصص از آنجایی که با تکنیک های خودشناسی آشنایی دارند،لذا تصویری که از خود به دست می اورند،کمتر آلوده به توهم و جنبه های غیر واقعی است.ب) افراد غیر متخصص نیز دو نوع هستند: یا افراد معمولی اند یا افراد تحصیل کرده ای هستند.آدم های معمولی ،غالبا کمتر از چیستی خود و چگونگی خود و شخصیت خود می پرسند.اما افراد تحصیل کرده،غالب اوقات در صدد شناخت خود هستند و سعی می کنند یه تصویری نیم بندی از خود داشته باشند.این افراد برای این که در دام توهم و تخیل و تصویرهای ناهمساز نیافتند،بهتر است به افراد متخصص علوم رفتاری متوسل شوند و شناخت از خود را بر مبنای شیوه های شخصیت سنجی رایج و مرسوم،انجام دهند.

- این جنبه در بستر زمان و تحت یه سری شرایط خاص و نیز انجام تست های مختلف روانشناسی و مشارکت در روش های خاص خودشناسی و خودکاوی قابل پرده برداری و رونمایی است که خب،هم زمانبر است و هم حوصله بر.مشارکت و همدلی فرد را می طلبد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی